woensdag 2 december 2009

Krengen



Nee, geen blog over vrouwelijke collega’s. In de tijd dat – zoals het gezegde luidt – de schepen van hout en de mannen van ijzer waren, moesten zeilschepen af en toe worden “gekrengd”. Daarbij werden de stengen van de masten neergelaten en werden alle losse voorwerpen aan boord vastgezet. Vervolgens werden kettingen onder de kiel van het schip doorgehaald, waarna het schip op zijn zij werd getrokken: het schip werd gekield of gekrengd. Op die manier kwam de zijkant van de scheepsromp boven water en kon alle aangroeisel worden verwijderd. Ook konden reparaties aan de scheepshuid worden uitgevoerd.
Het grappige is dat deze methode ook kan worden toegepast bij de restauratie van scheepsmodellen. Onze modelrestaurator heeft momenteel het model van de ‘Vigilanter’ van Sociëteit “De Maas” onder handen. Een groot model, waarmee het soms lastig manoeuvreren is. Om de zijkant van de romp schoon te kunnen maken, heeft hij dezelfde methode toegepast als generaties scheepsbouwers vóór hem deden. Er is eigenlijk niets nieuws onder de zon!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen