dinsdag 10 september 2013

Leuvehaven in beeld (1)


Projectleider Rinske mailde me vorige maand dat ze aan me had gedacht. Nee, niet wat u als lezer van dit blog mocht denken - strikt in zakelijk opzicht. Mijn naam kwam bij haar op toen ze zich iets realiseerde waar de meesten van ons eigenlijk liever niet zo bij stilstaan, namelijk dat er de komende jaren door de krappere financiĆ«le “jas” van het museum een hoop gaat veranderen rond de Leuvehaven. Het onafwendbare vertrek van de ‘Buffel’ naar Hellevoetsluis – Breaking news: in de tweede helft van september – is daar een zichtbaar voorbeeld van. Maar ook de intensieve gesprekken die met het Havenmuseum worden gevoerd over nauwere samenwerking beginnen hun schaduw vooruit te werpen. Welke gevolgen de samenwerking tussen de beide musea en de krappere financiĆ«le middelen voor het varend erfgoed in de Leuvehaven zullen hebben, weet nog geen mens. Maar de lege plek die de ‘Buffel’ zal achterlaten zal toch in ieder geval moeten worden opgevuld. En bij die verandering zal het waarschijnlijk niet blijven.

Er is geen betere plek om die ontwikkelingen gade te slaan dan de kantine van het museum. En zo kwam ik bij Rinske in beeld. Haar idee was om de komende maanden op vaste tijden de Leuvehaven met zijn drijvend maritiem erfgoed te laten fotograferen en daarbij de tijd en de ontwikkelingen hun werk te laten doen. En of ik, als self-proclaimed huisfotograaf, er wat voor voelde om die serie te maken.

Het staat al gemarkeerd in mijn agenda: elke eerste donderdag van de maand, rond een uur of half drie. Dan is de zon over haar hoogste punt heen en is het 's winters nog niet donker. Eens kijken of het valt vol te houden – en vooral: eens kijken wanneer de eerste veranderingen zich voordoen. "De haven van Rotterdam is vol dynamiek", hoor je altijd zeggen. We zullen zien of dat ook voor de Leuvehaven opgaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten