vrijdag 7 februari 2014

Leuvehaven in beeld (8)


Donderdag 6 februari (of 93 november?), 14.32 uur: hetzelfde weer als vorige maand – en de maand daarvoor... Het uitzicht vanuit de kantine is ook nog steeds ongewijzigd, maar daar kán verandering in komen. Als we de berichten van vorige week mogen geloven, heeft een daad- en kapitaalkrachtige ondernemer grootse plannen om een Rotterdamse variant van het London Eye te laten bouwen. Een van de beoogde plaatsen voor het reuzenrad is de Leuvehaven. Waar precies deze publiekstrekker zou moeten komen zonder dat er iets van de bestaande bebouwing moeten worden gesloopt, is me tot op heden volstrekt onduidelijk. Maar misschien is daar al in voorzien. En anders kan het rad altijd nog op Plein 1940 komen, als het beeld van Zadkine is verplaatst naar het plein voor het Centraal Station. Want ook daarover wordt gesproken. Rotterdam: wát een dynamische stad is het toch.

Over dynamiek gesproken: de aanstaande fusie. Afgelopen week hadden we een nadere kennismaking met de collega’s en de collectie van het Havenmuseum. Onder begeleiding van een paar enthousiaste vrijwilligers kregen we een kijkje achter de schermen bij de historische scheepswerf Koningspoort – die minder oud is dan de meeste mensen denken – en op de museumschepen in de Leuvehaven. Op de stoombok ‘Simson’ werd benedendeks net een tentoonstelling ingericht en ook de graanzuiger was helaas beperkt toegankelijk omdat de aldaar gestationeerde vrijwilligers ongestoord wilden lunchen, maar op de Brusselaar ‘Geertruida’ en op de Hasselter aak ‘Annigje‘ werden we gastvrij verwelkomd.
En daar viel heel wat te zien. Het is altijd weer verbazingwekkend te constateren hoe mensen vroeger konden leven en werken op zo’n beperkt aantal vierkante meter. Vooral het ‘Annigje’ – de ‘Annigje’ zeggen is uit den boze – spant de kroon: het is als leven in een maritiem poppenhuis. Zó klein is de woning aan boord, dat je het je nauwelijks kunt voorstellen dat er mensen hebben kunnen leven!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen