vrijdag 25 maart 2016

I barbieri del Museo Marítimo


Begin negentiende eeuw oogstte de componist Gioachino Rossini grote successen met zijn komische opera Il Barbiere di Siviglia. Het Maritiem Museum Rotterdam deed dat – op de kop af twee eeuwen na dato – tijdens de laatste Museumnacht nog eens dunnetjes over met zijn Barbieri di Schorem! – de inmiddels legendarische kapperszaak aan de Binnenweg, die voor de gelegenheid een pop up kapperszaak in de hal van het museum had opgezet. Uit publicitair oogpunt was dat een gouden greep en goed voor veel geïnteresseerde bezoekers die (op veilige afstand) toekeken hoe de rijkelijk van tattoos en facial hair voorziene geweldenaren van Schorem! de clientèle een make over bezorgden.


Maar Schorem! was niet de enige attractie in het Maritiem. Freerunners op het buitenterrein, een feeëriek verlichte ‘Annigje’, een dichter bij wie je een ode aan havenstad Rotterdam kon schrijven, de Kaapse Brouwers, die dit jaar de plaats van de Blusbus hadden ingenomen en de Doehetselfie-box – een fotostudio waarbij je in maritieme dracht kon worden gefotografeerd tegen een greenscreen met een maritieme achtergrond naar keuze. Lange rijen bezoekers wachtten geduldig op hun beurt, met als beloning een foto die gelijk op je Facebookpagina kon worden ge-upload.
Medewerkers stonden klaar om bezoekers bijzonderheden te vertellen over de prachtige objecten uit de collectie die – het is tenslotte een museum – her en der tussen de uitbundige activiteiten stonden tentoongesteld. Vooral het Mataromodel – meer dan zeshonderd jaar oud en daarmee ouder dan de schilderijen van Hiëronymus Bosch die in Den Bosch momenteel zoveel bezoekers trekken – mocht zich in de belangstelling van de bezoekers verheugen. “Wat een schattig schipje”, aldus een van de bezoeksters. En zo is het maar net.

“Rotterdam viert de stad” en het Maritiem Museum vierde de haven – én een groot aantal enthousiaste museum(nacht)bezoekers. De Museumnacht staat in Rotterdam weer helemaal op de kaart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten